Innhold

Hvilken alternativ energi skal du velge for lastebilene dine?

6min
Renault Trucks T

Renault Trucks kan støtte overgangen din til bærekraftige transportløsninger som genererer mindre CO2-utslipp. Enten du er en uavhengig transportør eller nasjonal flåtesjef, har Renault Trucks den nøkkelferdige avkarboniseringsløsningen som er ideell for din virksomhet. Ekspertene våre hjelper deg og analyserer driften og forretningskravene dine. Dette vil sikre at vi kan tilby deg effektive og lønnsomme transportløsninger gjennom hele levetiden til dine lastebiler.

Redusere CO2-utslipp for bærekraftig transport av varer

En dynamisk økonomi, med voksende e-handel og økende forventninger fra sluttkunder, øker stadig kravene til varetransportsektoren. For å støtte denne veksten på en bærekraftig måte, implementerer regjeringer over hele verden stadig strengere miljøstandarder.

Dette er grunnen til at EU, etter å ha forpliktet seg til å regulere utslipp av forurensende stoffer fra kjøretøy siden 1990 med innføringen av Euro 1 til Euro 6-standardene (NOx, partikkelutslipp, etc.), lanserte en ny forskrift som tar sikte på å gi et rammeverk og redusere CO2-utslipp fra tunge nyttekjøretøyer, i 2019. Målet er en reduksjon på -30 % innen 2030 (sammenlignet med 2019-referansenivåer), med et delmål på -15 % innen 2025. For implementeringen av denne lovgivningen brukte EU sin simuleringsprogramvare, VECTO, som beregner den teoretiske CO2-ytelsen til hvert kjøretøy som en funksjon av brukssyklusene og ulike lastforhold. Resultatene er gitt i gram CO2 som slippes ut per tonn og per kilometer (g/t/km).

 

% Dette er målet for å redusere CO2-utslippene fra industrikjøretøyer innen 2030

Renault Trucks-løsninger for å støtte deg i avkarboniseringen av flåten din

Biodrivstoff for dieselmotorer

Markedsandelen for dieselbiler med fossilt brensel vil reduseres som følge av nye reguleringer og tekniske fremskritt innen alternative drivstoff. Det vil imidlertid forbli majoritetsandelen frem til 2030-2035. Renault Trucks reduserte drivstofforbruket til våre T-, C- og K-serier med 3 % i 2021, og har allerede kommet med en dristig kunngjøring for 2022: ytterligere reduksjoner på opptil ytterligere 10 % i drivstofforbruk og tilhørende CO2-utslipp.  Hvis ICE-drivlinjer er avgjørende for aktiviteten din, har du også muligheten til å dekarbonisere  virksomheten din gjennom bruk av biodrivstoff: en fornybar energi som genererer mindre CO2-utslipp enn konvensjonell diesel. Biodrivstoff er tilgjengelig som første generasjon (som B100) eller andre generasjon. Dette er syntetisk parafinisk brensel, som hydrobehandlede vegetabilske oljer (HVO), som kan redusere CO2-utslipp med opptil 88 %. Dette alternativet for biodrivstoff er tilgjengelig på våre Renault Trucks T, T High, C, K og D-serier.

 

Avhengig av driften din, kan det å velge naturgassbiler (CNG) være en annen løsning. Dette er en moden teknologi som Renault Trucks har tilbudt i nesten 20 år. For øyeblikket er det to versjoner av D WIDE CNG 320 hk: 18 eller 19-tonns 4x2-konfigurasjon eller 6x2*4. CNG-lastebiler har en rekkevidde på opptil 800 kilometer, og tankene tar bare minutter å fylle takket være de NGV1- og NGV2-kompatible koblingene. Ved å bruke gass laget av husholdningsavfall eller biogass kan CO2-utslippene reduseres med opptil -70 %.

Renault Trucks D CNG

Lær mer om kjøring med CNG

Kjører CNG lastebiler

Les artikkelen

Mye mer enn 100 % elektriske lastebiler: et globalt tilbud

 

Renault Trucks var den første produsenten som markedsførte elektriske lastebiler som standard. Med mer enn ti års påvist erfaring under beltet, vedlikeholder nettverket vårt elektriske kjøretøyer med liten tonnasje. For eksempel ble Renault Trucks Maxity i sin elektriske versjon i salg i 2010.

Renault Trucks har også engasjert en betydelig del av forskningen sin i utviklingen av elektriske kjøretøyer med middels til høy tonnasje, utført testing under reelle forhold og etablert 360° støtte for kunder. Ekspertene våre samarbeider med deg gjennom hele overgangen til avkarbonisering. Vi forstår snublesteinene knyttet til tilpassing av en virksomhet til nye drivstoffteknologier, og kan vurdere den beste flåtestrukturen i henhold til din virksomhet. Teamene våre veileder deg fra å undersøke flåten din og kravene til transportruter og begrensninger, til slutten på lastebilenes levetid. Dette oppnås gjennom analyser, tjenester, anbefalinger når det gjelder ladeinfrastruktur, økonomiske verktøy og transportløsninger. Nivået på støtten vi tilbyr endres ikke uavhengig av antall kjøretøy du kjører. Vi er her for å støtte deg i denne overgangen, fra prosjektledelse til drift og overvåking av ytelsen til flåten din. Vi vil også støtte deg i den daglige bruken av lastebilene (installasjon av ladeinfrastruktur, optimalisering av drivstofforbruk osv.).

Siden 2019 har vi tilbudt en 100 % elektrisk drivlinje på våre Renault Trucks Master, D og D WIDE-serier, som dekker dine behov mellom 3,1 og 26 tonn. Dette er det bredeste utvalget på markedet når det gjelder kjøretøytilbud, og dekker de fleste bruksområdene.

Vår elektrisk motorløsning produseres ved vårt produksjonsanlegg i Blainville i Frankrike. Den er pålitelig, kostnadseffektiv og egnet for bydistribusjon, husholdningsavfall eller levering på stedet. Den vil snart være tilgjengelig for konstruksjon, godstransport og til og med langdistanseapplikasjoner.

Renault Trucks er forpliktet til en mer bærekraftig transport av varer, til fordel for virksomheten din og miljøet. Oppdag vårt nåværende 100 % elektrisk transportløsning tilbud.

Renault Trucks D E-Tech

Otkrijte kako prijeći na električne kamione

7 hovedpunkter å vurdere

Last ned sjekklisten

Hvordan finansiere en elektrisk lastebil?

Les artikkelen

Renault Trucks leverer måter å øke lønnsomheten din på

Renault Trucks designer kjøretøy for bærekraftig transport, og garanterer lønnsomheten din. Med fordelen av vår kunnskap og forpliktelse til å redusere bruken av fossilt brensel, utvikler Renault Trucks kjøretøy drevet av alternativt drivstoff. Vi har dratt nytte av støtten fra vår overordnede gruppe – Volvo Group, og er i stand til å tilby deg kjøretøy som er pålitelige, effektive og lønnsomme. Som bevis på sin ufeilbare forpliktelse til energiomstilling, har konsernet opprettet sin egen divisjon: Volvo Energy. Volvo Energy er ansvarlig for levering av nye, brukte eller rekondisjonerte batterier og ladeløsninger for elektriske kjøretøy. Videre har Volvo Energy inngått partnerskap med hovedaktørene i bransjen for å utvikle brenselceller og batterier som vil gjøre oss i stand til å tilby stadig mer effektive elektriske kjøretøy uten å påvirke lønnsomheten din.

renault trucks services

Reduser miljøpåvirkningen samtidig som du reduserer TCO

Renault Trucks er her for å støtte deg med et omfattende 360°-tilbud fokusert på elektriske kjøretøy, for å gi deg nøkkelferdige dekarboniseringsløsninger for virksomheten din.

Overgangen av en flåte til kjøretøy uten karbon bør ikke improviseres. Kompetansestøtte er essensielt for en problemfri overgang. Som med all ny teknologi, krever overgangen til et alternativt drivstoff noen ganger en endring av tilnærmingen til transport- rutene og din bredere virksomhet. På lang sikt vil imidlertid din TCO (Total Cost of Ownership) være nær den for dieselbiler, men med mange ekstra fordeler:

  • Reduksjon av karbonfotavtrykket ditt
  • Tilgang til lavutslippssoner (LEZ), som blir mer utbredt i bysentrum
  • Forbedret grønn legitimasjon for bedriften din for kundene og partnerne dine
  • Reduksjon i sjåføromsetning, som følge av kjørekomforten til elektriske kjøretøy

Hvis du ønsker å finne ut mer om alternative drivstoff, eller vårt tilbud om elektriske nyttekjøretøyer, ikke nøl med å kontakte oss.

Kontakt våre eksperter på avkarbonisering

Jeg godtar at når jeg sender inn dette skjemaet, vil Renault Trucks lagre og beholde personopplysningene mine så lenge det er nødvendig for å vurdere informasjonen som er gitt og for å kunne kontakte meg tilbake om dette spesifikke emnet. Mine data kan også bli overført til Renault Trucks partnere og distributører som vil kunne håndtere etterspørselen min.
Set canonical URL
Off