Kundevurdering

Renault Trucks T High: Martom Oy, Finland

Langtransport

4min
RENAULT TRUCKS T HIGH - FINLAND - MARTOM OY

Ombord på sin Renault Trucks T High, kjent som «Diamond Devil», kjører Jani Martikainen Finland på langs og på tvers, hver dag. Med temperaturer som spenner fra -30 til +30 har kjøretøyet blitt en pålitelig partner han kan stole på, kraftig og tillitsvekkende sikker.

RENAULT TRUCKS T HIGH - FINLAND - MARTOM OY

– Jeg startet Martom Oy i 2005 sammen med Tomi Hjelt. Vi har for tiden ni ansatte, som inkluderer fem heltidssjåfører og en på deltid. Vi hører hjemme i Vantaa nær Helsinki, men vi har ikke hovedkontor, lokaler eller garasjer. All «magien» i virksomheten vår foregår på veien, og kona mi håndterer papirarbeidet hjemmefra. Selv om jeg utdannet meg til mekaniker har jeg aldri hatt det som jobb.

Min entusiasme for lastebiler tok tak og fikk meg ut på veien. Vår «Devil-flåte» består av fem trekkvogner (Star Devil, Black Devil 666, SWE Devil osv.), inkludert flaggskipet Diamond Devil, som er den Renault Trucks T High-en jeg selv kjører.

Vi har også en distribusjonbil for å frakte matvarer under kontrollerte temperaturer. Vi er underleverandør for Rahtikeskus, som gir oss alle slags transportoppdrag.

Våre lastebiler kjører mellom 100 og 120 000 km i året og distribusjonsbilen 40 000 km. Virksomheten vår strekker seg til de ytterste hjørner av Finland, og hver dag er forskjellig. Det er også varene vi frakter: Elektronikk, deler til industrien, matvarer, papir og farlig gods.

 

 

DIAMOND DEVILS KREFTER I EKSTREME VÆRFORHOLD

For ett år siden trengte vi et nytt kjøretøy veldig raskt. Renault Trucks-forhandleren i Finland, som vi tidligere hadde positive erfaringer med, foreslo Renault Trucks T High, som virket møte våre behov.

Førsteinntrykket ble stort sett bekreftet. Motoren med 520 hk gjorde det enkelt å frakte tunge laster på alle underlag og værforhold. Det som overrasket meg mest var ytelsen som var tilgjengelig allerede etter 30 000 km, mens andre kjøretøy ofte trenger 50 til 60 000 km før de når sitt fulle potensiale. Verken i bynære strøk, ute på landeveien eller i fjellene svikter den.

Og jeg har også merket at den bruker mindre enn de andre «Devilene» i flåten, til tross for at jeg ikke akkurat er lett på gassen. Hvis jeg hadde gjort en innsats og tilpasset meg en mer fleksibel kjørestil ville jeg nok spart enda mer.

5 ÅR MED HØY YTELSE PÅ ALLE TYPER VEIER

 

Helt siden den ble lansert i 2013 har langtransportbilene i Renault Trucks T-serien blitt utvidet i Frankrike og resten av verden, hvor den år etter år bekrefter sin ytelse, lavt drivstofforbruk og pålitelighet på alle underlag og breddegrader. Det modulære designet gjør det mulig å dekke alle behov innen langtransport, samtidig som man får en perfekt balanse mellom ytelse og drivstoffbesparelser i tillegg til en komfortabel arbeidsplass og liv ombord.

Prisvinnende ytelser. Helt siden modellen fikk International Truck of the Year Award i 2015, via German Design Award in 2018, har Renault Trucks uavbrutt jobbet med kjøretøyets ytelser: DTI 13-motoren har nå Common Rail innsprøytning for lavere forbruk, mens en reduksjon i vekt øker nyttelastkapasiteten.

FEMSTJERNERS KOMFORT FOR BEDRE SIKKERHET

Veien er livet mitt, mitt «panoramakontor» og mitt andre hjem. Men for å kjøre trygt uten å bli sliten er komfort livsviktig. Hvis jeg måtte gi en karakter til Diamond Devil ville jeg ikke nølt med å gi 10 av 10 poeng for komfort, sikt og kjørbarhet.

Sengen er stor nok selv for meg, førerhuset er perfekt lydisolert og oppvarmet. Det var faktisk det første jeg måtte teste, for da jeg skulle på min første tur med min Renault Trucks T var temperaturen -32. I Finland må vi ofte håndtere ekstreme værforhold. Kraftig regn, polarkulde, varme osv.

Men min «Diamond Devil» Renault Trucks T High får meg alltid trygt til bestemmelsesstedet, selv i de mest avsidesliggende og utilgjengelige stedene i vårt utstrakte land. 

Set canonical URL
Off